معرفی کوتاه 39 سریال و مینیسریال جنایی-پلیسی
1. Big Little Lies (TV Series 2017–2019)
داستان چند مادر نسبتاً جوان با ورود به عمق شخصیت و رازها و دروغهایشان.
فیلمنامهای با جزئیات سرسامآور.
کل فصل اول فلشبکی از صحنه قتلی است که ما در اپیزود آخر شاهدش هستیم.
در واقع تا اپیزود آخر حتی نمیدونیم مقتول کیه!
امی سال ۲۰۱۹، نیکول کیدمن دوتا جایزه با خودش برد خونه، یکی به عنوان تهیه کننده (بهترین مینی سریال)، یکی هم بهترین بازیگر زن
2. Sharp Objects (TV Mini Series 2018)
داستان یک روزنامه نگاره (امی آدامز) که برای پوشش خبری قتل دو دختر بچه به شهر زادگاه خودش میره اما درگیر پرونده و همشهریهای سابقش و البته گذشته خودش در شهر میشه.
روند معمولی فیلمنامه مثل بقیه که تلاش برای رمزگشایی از جنایته. اما پایانبندیِ متفاوت.
۵ ثانیه آخرِ اپیزود آخر، در اصطلاح فقهی، پشمام ریخت.
3. The Night Of (TV Mini Series 2016)
داستان تغییر و تحول یک جوون آمریکایی-پاکستانیِ پاستوریزه! بعد از یک شب خاص.
با بازی پیمان معادی در نقش پدر شریف و دلسوز برای دفاع از پسرش که تمام شواهد نشون میدن قاتله. فضای کثافت توی زندان رو به بهترین شکل به تصویر میکشه.
4. The Undoing (TV Mini Series 2020)
داستان یک خانواده مرفه در نیویورک و یک مادر جوان تازه وارد که با کشته شدنش همه چیز تغییر میکنه.
فیلمنامه متوسط و نه چندان پر تعلیق.
5. Mindhunter (TV Series 2017–2019)
یک سریال کسل کننده از دیوید فینچر!
به قدری روند فیلمنامه کنده که بعد از اپیزود سوم به این نتیجه رسیدم که close و بعد هم shift + delete😬
6. Defending Jacob (TV Mini Series 2020)
اندی (با بازی کریس ایوانز، کراش دختر دبیرستانیای آمریکا!) یه دادستان کاربلده که پسرش جیکوب (همون یعقوب خودمون) متهم به قتل همکلاسیشه. تمام شواهد هم بر علیهشه. کل مینی سریال 8 قسمتی تلاش اندی و زنش برای دفاع از پسرشه (که اسم سریال هم همینه). اپیزود یکی مونده به آخر دوراهی اخلاقیای ایجاد می کنه که من از دوستام زیاد پرسیدم تو یه همچین موقعیتی تو اگه بودی چه میکردی؟ پاسخا متفاوت بود!
بجز پایانبندیِ متفاوتش از کتابش، بقیه فیلمنامه قابل قبول بود.
7. Unbelievable (TV Mini Series 2019)
تلاش شبانهروزیِ دو پلیس برای پیدا کردن یک متجاوز سریالی و حرفهای که هیچ ردی از خودش بجا نمیذاره.
بر اساس یک داستان واقعی. همکاری دو تا پلیس زن، یکیشون مذهبی (پیرو مذهب دروئید از شاخههای پروتستان) و اون یکی، آتئیست. تقابلشون وقت تنهایی و درد دلا بعضی وقتا اون تلخی سریال رو کم میکنه.
8. Top of the Lake (TV Series 2013–2017)
قصه یک پلیس زن نیوزلندی که بعد از چند سال کار در استرالیا برای یک پرونده به زادگاهش برگشته.
با ورودش معادلات اهالی سالم و غیر سالم که همهشون یه جورایی بهش عادت کرده بودن، تغییر میکنه.
9. Escape at Dannemora (TV Mini Series 2018)
داستان واقعیِ فرار از زندانی نزدیک نیویورک که در سال ۲۰۱۳ اتفاق افتاد. دوتا زندانی نقشه میکشن با کمک یکی از کارکنان زن متأهل زندان، که جفتشونم باهاش رابطه داشتن، تونل بکنن و سه تایی الفرار.
10. The Sinner (TV Series 2017–2021)
سریال جناییِ نسبتاً متفاوت در چهار فصل که هر فصل یک قصه مجزا روایت میکنه.
تفاوتش با بقیه سریالهای مشابه این بود که در اپیزود اول ظاهراً شاهد یک قتل با تمام جزئیات هستیم و باید همونجا تموم میشد! ولی به در اپیزودهای بعد شاهد جزییات جذاب از گذشته قاتل و مقتول و رمزگشایی هستیم.
11. The Patient (TV Mini Series 2022)
یک قاتل سریالی روانی که به تازگی یه تراپیست پیدا کرده و البته باهاش صادق نیست. آقای تراپیست رو میربایه! میبره خونه میگه باید منو درمان کنی تا دیگه آدم نکشم! بخش زیادی از سریال در زیرزمین خونه (محل زندانی شدن دکتر) میگذره ولی ما هر لحظه منتظریم یه اتفاقی بیفته.
12. Barry (TV Series 2018–2023)
ژانر کمدی-جنایی که نه کمدیش منو خندوند نه جنایتش تعلیقی ایجاد کرد. یه آدمکش مثلاً حرفهای که میخواد بره کلاس بازیگری و چالشهایی پیدا میکنه.هه 3 اپیزود فرصت دادم که نمره قبولی نگرفت و Delete
13. Behind Her Eyes (TV Mini Series 2021)
مینی سریال ایده عالی و شروع خوب، اما در ادامه رفت به سمت روح بازی و دری وری! دو اپیزود آخر عذاب کشیدم تا تموم شد.
14. Clickbait (TV Mini Series 2021)
یه مینی سریال جمع و جور و خنثی. نه اونقدر مهیج که درگیر کنه و شب خوابش رو ببینم، نه اونطوری که بخواد تماشاش عذابآور باشه. با تکیه بر تکنولوژی جدید و هشدار به خانوادهها!
15. Dahmer (TV Series 2022–2024)
بر اساس داستان واقعی جفری داهمر، قاتل سریالی آمریکایی که قربانیان رو میکشت و میپخت! سمّ خالص. مثل خوردن فلفل بود. نمیشد ولش کرد.
16. Devs (TV Mini Series 2020)
بیشباهت به قبلی نبود. سه اپیزود و کمتر سم!
17. Dr. Death (TV Series 2021–2023)
مینی سریال در مورد یک پزشک جنایتکار که دو تا پزشک دیگه تلاش میکنن دستش رو رو کنن.
نمیدونم چرا سریال شده بود. ایدهش حتی برای فیلم دو ساعته هم کشش نداشت. نهایتا یه فیلم کوتاه بیست دقیقهای.
18. Fargo (TV Series 2014–2024)
فصل اول امی بهترین مینی سریال رو گرفت اما فصلهای بعد ما رو ناامید کرد. هر چند وقت یه بار سایتهای پرسش و پاسخ مثل کوئرا یا ردیت سرچ میکنم:
series like fargo chapter 1
عبارتیه که زیاد جستجو شده و میشه ولی فعلاً که خبری نیست!
19. Hannibal (TV Series 2013–2015)
یه قاتل و روانشناس روانی که به قدری حرفهایه تو کارش که میشه روانشناس یه پلیس. قربانیان رو به بهترین شکل میپزه و دستپختش هم ظاهراً حرف نداره. من که یه بار هوس کردم!
20. Love & Death (TV Mini Series 2023)
داستان واقعی و نه چندان پر تعلیق زنی که با تبر مرتکب قتل میشه. با همون اپیزود اول میشه پایان رو حدس زد. ولی … دیدم دیگه، بی هیچ دلیلی!
21. Luther (TV Series 2010–2019)
پلیس سیاهِ خاکستری! آدم شریفی که قلبش برای دیگری میتپه ولی خیلی هم امامزاده نیست. قانون بعضی وقتا چیز خوبی نیست کلاً. حق با جان لوثره حتی وقتی میره سراغ مظنون اصلیِ قتل که مخش رو بزنه. ادریس البا برای این سریال گلدن گلوب برد، چندبار هم نامزد شد برای امی.
22. Mare of Easttown (TV Mini Series 2021)
قتل تو یه شهر کوچیک و باز شدن پای پلیس باهوش، خانم کیت وینسلت. هم امی برد، هم گلدن گلوب. تعلیق متوسط و شخصیت پردازی قابل انتظار. پایانبندی ما رو غافلگیر نمیکنه ولی پشیمون هم نبودم از تماشاش
23. Person of Interest (TV Series 2011–2016)
تو imdb ژانر سریال جنایی-تخیلی نوشته شده ولی شاید خیلی هم دور از ذهن نباشه که یه اَبَر کامپیوتر تمام تماسها و ایمیلها و دوربینهای نیویورک رو رصد کنه. دولت مراقبه که حادثه 11 سپتامبر تکرار نشه و مردم عادی که احتمال کشته شدنشون میره، برای دولت دغدغه نیست. وظیفهی اون سیستم پیشبینیِ حملهِ تروریستیه. این وسط، خالق اون هوش مصنوعی، تیم درجه یکی جمع میکنه تا نذاره خونی ریخته شه، ولی خب همیشه هم موفق نیست.
24. (Poker Face (TV Series 2023
فصل یک تموم شده و منتظر فصل 2 هستیم. ژانر کمدی-جنایی بر اساس یه تواناایی عجیب نقش اصلی که اتفاقا تهیه کننده سریال هم هست. از 8 اپیزود، تا اپیزود 3 و 4 جذابه ولی روند تکراری میشه و قابل حدس میشه که …
ولی نمک اندازه و تنوع داستانها (که هر اپیزود یک اتفاق مجزا میفته) سریال رو سرپا نگه میداره.
25. River (TV Mini Series 2015)
مینی سریال انگلیسی که فقط یک اپیزود طاقت آوردم. تحمل توهم و رویا و این چیزا رو ندارم.
26. The Act (TV Mini Series 2019)
مینی سریالی بر اساس واقعیت، با بازی خانم پارتریشیا ارکت، بازیگر برنده اسکار. بازیش تو این سریال در حد اسکار نبود به زعمم چون فیلمنامه همچین کششی نداشت. داستان مادر و دختری که دارن تظاهر میکنن (اسم سریال همینه) و دختر بیمارش با همدستی یه پسر تعطیلتر از خودش، تصمیم میگیرن مادر رو به قتل برسونن و از این زندانی که مادر درست کرده تا با مظلوم نمایی پول مفت از خیرین بگیره، برای همیشه خلاص شه.
27. The Blacklist (TV Series 2013–2023)
اپیزود اول سکانس اول، ما با تحتتعقیبترین جنایتکار تاریخ آمریکا همراه میشیم که میره خودش رو تسلیم FBI میکنه. وقتی دستگیر میشه FBI رو مجاب میکنه باهاش معامله کنن. بهش مصونیت قضایی بدن تا بتونه بیرون بمونه در عوض اون هم یه لیست از خلافکارای تحت تعقیب (به اسم بلک لیست) در اختیار اونا قرار بده و کمک کنه که دستگیرشون کنن. کماکان کثافتکاریهای خودش هم ادامه داره.
3 نکته داره این سریال. اولیش شخصیتها همه خاکسترین که یه جاهایی مخصوصاً فصلای آخر این عبارت “نسبیگرایی ااخلاقی” علناً تکرار میشه. بعدیش اینکه 218 تا اپیزود، 42 یا 43 دقیقهست. الله اکبر از این فیلمنامه و تدوین؛ مگه میشه؟
آخریش اینکه: سریال مورد علاقه سردار دلها بود!
28. The Fall (TV Series 2013–2016)
سریال سه فصلی ایرلندی که قاتل سریالی و جذاب و خانوادهدوست! رو به تصویر میکشه که متاهله و دوتا بچه داره. جزئیاتش یادم رفته ولی لهجهشون خیلی باحال بود.
29. The White Lotus (TV Series 2021–2025)
در جریان نیستم اولین بار کدوم فیلمنامه نویس همچین کاری کرد که ما اول سریال با جنازه روبرو میشیم و عملاً کل سریال فلشبکه تا برسه به قتل. فرمول بدی هم نیست و حتی خوبه. سکانس دوم یهو همه چی گل و بلبل میشه و بعد میریم تو دل داستان و شخصیتهای عجیب و غریب که هر کدوم برای خودشون عالمی دارن. تصاویر (هتلی لوکس در هاوایی) واقعاً چشمنوازه و موسیقی هم روی کار نشسته.
فصل اول کلی جایزه برد و گفتن خب یه فصل دیگه هم بسازیم. کاش نمیساختن!
30. The Stranger (TV Mini Series 2020)
دختر جوان و ناشناسی که به مرد متاهلی رازی میگه و زندگیش تحت تأثیر قرار میگیره. شبیه همون مینی سریالهایی که ای کاش در حد فیلم داستانی بلند (نهایتاً دو ساعت) جمع میشد. شروع و پایانبندی داستان بد نبود ولی وسطا خیلی افت کرد.
31. (Time (TV Series 2021
فصل اول (سه اپیزود) داستان معلم میانسال و شریفیه که بخاطر یک خطا وارد زندان شده و داستان فرعی سریال که حول زندانبانی میگرده که پسرش در شهر دیگه زندانه، از پیرنگ اصلی جذابتر بود. یه باند مواد مخدر زندانبان رو مجبور میکنن براشون مواد بیاره اونم تو یه دوراهی گیر میکنه. فصل دوم با قصهای مجزا در زندان زنان اتفاق میفته و زایمان در زندان و مسایل و دغدغههای متفاوت از فصل اول (مردان)
32. Why Women Kill (TV Series 2019–2021)
نمیدونم چرا فصل اول رو تا آخر دیدم! سه روایت از سه زمان متفاوت تو یه خونه مشترک. یک زوج مربوط به قبل از انقلاب ایران! یه زوج دهه نود میلادی، آخری هم 2020 (فکر کنم) شاید بخاطر کنجکاوی سبک زندگی آخریا که open marriage کرده بودن. یه نفر سوم (خانم الکساندرا داداریو) وارد زندگی زناشویی میشه.
33. Stay Close (TV Mini Series 2021)
شبیه مینی سریال غریبه (شماره 29) اونقدر درگیر کننده نیست که چند ماه بعد یادتون بمونه. همینجوری دور هم، اگه تخمهای چس فیلی چیزی مونده تو خونه برای اینکه حیف نشه این سریال بد نیست. یه کم وبگردی بعد از سریال کردم متوجه شدم، هر دو تا بر اساس رمان یک نفر اقتباس شده به اسم هارلن کوبن (Harlan Coben) یه آقای 62 ساله که کلا از اینجور رمانها مینویسه. یه استریپر که فرار میکنه از کلاب و میره یه زندگی جدید تشکیل میده. اما گذشتهش دست بردار نیست…
34. Banshee (TV Series 2013–2016)
یک مجرم سابقه دار بعد از 15 سال از زندان آزاد و وارد شهر خیالی بنشی (یا بانشی) میشه. اپیزود اول توی کافه نشسته که کلانتر جدیدی که قراره خودش رو معرفی کنه و تازه رسیده به شهر، توی کافهست. بر اثر یه اتفاق کشته میشه و مجرم قصه ما با کارت و مدارکش خودش رو کلانتر جا میزنه و تلاش میکنه با خلافکارا و گنگسترا مبارزه کنه. البته که هنوز هم دستش به خلاف میره. یه کم صُوَر قبیحه! و خشونت سریال بالاست (اگر برای انتخاب مهمه) از طرفی جلوههای ویژه و تدوین یه کم ظاهر سریال رو تینایجری کرده ولی به نظرم درگیر کننده بود.
35. Black Bird (TV Mini Series 2022)
سال 2019 کلینت ایستوود فیلم ریچارد جول رو ساخت که داستان یه بمبگذاری تو المپیک آتلانتا (1996) بود. یه نگهبان معمولی و بیگناه به اسم ریچارد جول جان مردم رو نجات داد ولی بعد خودش متهم به بمبگذاری شد. این سریال یه جورایی شاخ و برگ داده شدهی همون داستانه در عین حال جذاب. چند موضوع مختلف آمریکاییها هم مطرح میشه که شاید برای ما به عنوان یه خارجی خیلی محلی از اِعراب نباشه ولی جزئیات فیلمنامه ما رو سرگردون نمیکنه.
36. Broadchurch (TV Series 2013–2017)
تابحال از اولیویا کولمن نقش ضعیف ندیدم. اینجا هم یه پلیس وظیفه شناسه که بجاش شوخیها و طنازیهای خودشم داره و کاملاً باورپذیر. یه آدم جدی و پیگیر که با همکار […]نرو! که فصل اول و دوم درگیر پرونده قتل یه نوجوون میشن. تو شهر کوچیک ساحلی خودشون.
فصل سوم هم کاملاً نامرتبط با دو فصل قبل، یک پرونده تجاوز. زن میانسالی که بعد از یه مهمونی …
37. Dead to Me (TV Series 2019–2022)
زنی که ناخواسته در یک تصادف مردی رو میکشه و با زن مقتول طرح رفاقت میریزه و تبدیل میشن به بهترین دوستای هم. اگه طرفدار فرندز باشین، فصل 8 اون اپیزودی که خواهر ریچل اومد، بازیگر مهمان بود و برای همون یه اپیزود اِمی گرفت. اینجا البته نزدیک 20 سال گذشته و یه مادر جا افتادهست که با دوست جدید! درگیر ماجراهای جدیدی میشه.
38. Sherlock (TV Series 2010–2017)
چند تا سریال معروف هست که هم imdb و هم روتن تومیتوز بالایی دارن ولی من ارتباط نگرفتم. نمیدونم چرا؟! شرلوک یکی از اوناست. یه کارآگاه باهوش که با این ضریب هوشی نمیدونم چرا تا الان نوبلی چیزی نبرده! مثلاً موبایل طرف خش داره، به این نتیجه میرسه که داداشش الکلیه! الله اکبر. سه چهار اپیزود بیشتر نشد ببینم. خیلی با ارتباط گودرز و شقایق میونه خوبی ندارم.
39. The Outsider (TV Series 2020)
با فیلمهای علمی-تخیلی مشکلی ندارم، کما اینکه بعضی از فیلمهای محبوبمُ از جمله Her کار آقا اسپایک جونز، در این ژانر هستند، به شرط آنکه فیلمنامه بتواند اتفاقات فیلم یا سریال را برای ما باورپذیر کند البته در همان جهان برساخته. کاری که این مینی سریال از پسش بر نمیآید. موجودی خیالی و خطرناک و آن طرف پلیس خوشتیپ و … بقیهش هم قابل حدسه!
دیدگاهتان را بنویسید